Open data Waarismijnstemlokaal.nl helpt kiezers naar de stembus

Om kiezers op 21 maart a.s. te helpen bij het vinden van een stembureau is vanaf vandaag de website waarismijnstemlokaal.nl gelanceerd met alle stembureaus. Niet alleen kun je via de website ‘Waar is mijn stemlokaal?’ een stembureaus vinden maar is ook andere informatie, zoals openingstijden en rolstoeltoegankelijkheid beschikbaar.

Het is voor het eerst dat informatie van alle stembureaus op een gestandaardiseerde wijze is gebundeld en voor iedereen beschikbaar gesteld als open data. Daarmee kan iedereen de stembureaus in alle gemeenten vinden en zijn de data voor iedereen te gebruiken.

Eerder, bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 verzamelde digitale transparantie organisatie Open State Foundation de informatie over stemlokalen nog handmatig via websites van gemeenten. Elke gemeente publiceerde toen de eigen informatie over stembureaus op een eigen wijze. Open State Foundation plaatste de verzamelde informatie op een online kaart dat werd gedeeld via een 'Facebook Stemoproep' waardoor ruim een miljoen Nederlanders een stemlokaal kon vinden.

Stemlokalen standaard

Gemeenten hebben nu zelf hun lijst met stembureaus aangeleverd volgens een standaard die gemeenten in samenwerking met VNG begin dit jaar hebben opgesteld. De helft van alle gemeenten hebben nu zelf de informatie over stemlokalen beschikbaar gesteld volgens dezelfde standaard. De rest is aangevuld met data verzameld door de Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen.

Duurzame oplossing

‘Dat gemeenten nu zelf volgens dezelfde standaard informatie over stemlokalen beschikbaar maken is een belangrijke stap om open data van gemeenten voor iedereen toegankelijk te maken via een centrale plek’, zegt Tom Kunzler van Open State Foundation. ‘Dit is een duurzame oplossing. Volgend jaar zijn er wederom verkiezingen, voor de Provinciale Staten en het Europees parlement. Gemeenten hoeven dan alleen nog maar wijzigingen door te geven.’

Op 21 maart a.s. plaatst Facebook wederom de ‘Facebook Stemoproep’ online met daarin een link naar de kaart met stemlokalen op waarismijnstemlokaal.nl. Het project ‘Waar is mijn stemlokaal?‘ is een initiatief van Open State Foundation met steun van het Ministerie van Binnenlandse Zaken in samenwerking met VNG RealisatieCivityRUG Geodienst and BKB|Het Campagnebureau.