UPDATE: Een op de vijf gemeente websites biedt geen informatie over lokatie stembureaus

Amsterdam (13 februari 2017) -- Op 84 gemeente websites zijn geen overzichten te vinden van stembureaus en slechts zeven gemeenten publiceren deze informatie als open data. Dat blijkt uit een harvest van Open State Foundation waarmee locaties van 6.843 stemlokalen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart a.s. in kaart zijn gebracht. Open State Foundation vond op 304 gemeente websites informatie over stembureaus. Deze informatie kwam echter in uiteenlopende verschillende vormen. Van platte tekst tot verwijzingen naar PDF-bestanden.

Open State Foundation heeft nu locatie informatie ontsloten van 6.843 stemlokalen in 1.537 steden en dorpen. Bij het verwerken van de informatie, bleek dat de adressen van 432 stemlokalen niet correct waren. Vaak stonden in het adres typefouten of werd het adres omschreven, in plaats van weergegeven met een correct adres.

Open State Foundation roept de minister van Binnenlandse Zaken, de Kiesraad en de gemeenten op ervoor te zorgen dat deze informatie als open data wordt ontsloten op zodanige wijze dat deze vindbaar, toegankelijk en beschikbaar is voor hergebruik.

Open State Foundation heeft inmiddels 84 gemeenten, die geen informatie over stembureaus publiceren, laten weten dat deze informatie op hun websites ontbreekt en verzocht deze informatie alsnog digitaal beschikbaar te stellen.

Het betreft de gemeenten: Aa en Hunze, Aalten, Almelo, Appingedam, Arnhem, Baarn, Bedum, Bellingwedde, Berg en Dal, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Borne, Brielle, Brunssum, Cuijk, Culemborg, Delft, Doesburg, Dongeradeel, Eersel, Eijsden-Margraten, Emmen, Geertruidenberg, Gemert-Bakel, Goirle, Grave, Haaksbergen, Haaren, Heusden, Hilvarenbeek, Hilversum, Hoogeveen, Kaag en Braassem, Kapelle, Kollumerland en Nieuwkruisland, Landsmeer, Leek, Leiden, Lingewaal, Lingewaard, Maassluis, Medemblik, Meerssen, Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Molenwaard, Montferland, Montfoort, Mook en Middelaar, Nijkerk, Nijmegen, Noordenveld, Noordoostpolder, Nuth, Oldebroek, Oldenzaal, Oosterhout, Ouder-Amstel, Oudewater, Overbetuwe, Raalte, Renswoude, Rijssen-Holten, Roerdalen, De Ronde Venen, Rozendaal, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel, Twenterand, Uithoorn, Utrecht, Veendam, Venlo, Vlieland, Waalwijk, Wageningen, Waterland, West Maas en Waal, Westvoorne, Zandvoort en Zederik.

Open State Foundation is van mening dat informatie over de verkiezingen voor iedereen eenvoudig digitaal vindbaar, toegankelijk en herbruikbaar moet zijn. De data die inmiddels is getraceerd is nu beschikbaar en toegankelijk en geschikt gemaakt voor hergebruik.