Open State Foundation op 15 november bij Raad van State voor openheid prijzen medische behandelingen

14 OKTOBER 2016, AMSTERDAM
Vandaag maakte de MC Groep als eerste ziekenhuis zijn gecontracteerde prijzen voor medische behandelingen openbaar. Een paar maanden geleden maakte CZ als eerste zorgverzekeraar een deel van de tarieven openbaar. Open State Foundation heeft begin 2014 via een Wob verzoek de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd alle prijzen van alle zorgaanbieders openbaar te maken. Tot nu toe heeft de NZa openbaar making van deze prijzen tegen gewerkt. Op 15 november a.s. is de zitting in het hoger beroep bij de Raad van State.

Arjan El Fassed, directeur van Open State Foundation: ‘Op dit moment staat niets in de weg om alle gecontracteerde prijzen van medische behandelingen openbaar te maken. Omdat iedere belasting- en premiebetaler verplicht bijdraagt aan de zorg moet er ook openheid over de gedeclareerde kosten zijn’.

In september lanceerde Open State Foundation samen met de Consumentenbond een tool waarmee samen met consumenten ziekenhuisprijzen worden verzameld omdat op eerdere oproepen om openheid van zaken over ziekenhuiskosten te geven onvoldoende respons kwam van zorgverzekeraars, ziekenhuizen en de NZa. Daarom lanceren beide partijen samen een tool waarbij samen met consumenten alle ziekenhuisprijzen van Nederland worden verzameld.

Open State Foundation heeft in 2014 met een verzoek op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, de gehanteerde prijzen van medische behandelingen per zorgaanbieder opgevraagd bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Nadat het verzoek is afgewezen, is de organisatie in hoger beroep gegaan bij de Raad van State. De zitting bij de Raad van State is op 15 november a.s.

-----------------------

Achtergrond informatie over onze procedure tot nu toe is hier te vinden:

Contact: Open State Foundation, press@openstate.eu, Arjan El Fassed, tel. +31 (0) 6 21703833